Skip to main content

Κατανοώντας τη Διατροφική Ετικέτα με τη διατροφολόγο!

pattern image

Σίγουρα θα έχεις παρατηρήσει, αν κάνεις μια βόλτα στο super market, ότι όλα τα συσκευασμένα προϊόντα που έχουν, πλέον, μία διατροφική σήμανση στο πίσω μέρος της συσκευασίας, η λεγόμενη διατροφική ετικέτα!

Οι διατροφικές ετικέτες είναι ένα πολύτιμο εργαλείο καθώς παρέχουν πληθώρα πληροφοριών σχετικά με το διατροφικό περιεχόμενο ενός προϊόντος. Με αυτόν τον τρόπο, ο καταναλώτης γνωρίζει άμεσα την “ταυτότητα” του προϊόντος προς κατανάλωση. Ας δούμε, ωστόσο, πιο αναλυτικά τι πληροφορίες μπορούμε να αντλήσουμε από μία διατροφική ετικέτα!

1. Μέγεθος μερίδας

Το πρώτο στοιχείο σε μια διατροφική ετικέτα είναι το μέγεθος της μερίδας. H πληροφορία αυτή χρησιμεύει ως βάση για όλες τις υπόλοιπες αναγραφόμενες πληροφορίες του προϊόντος . Για την ακρίβεια, το κάθε προϊόν παρουσιάζει τις διατροφικές πληροφορίες ανά μέγεθος μερίδας, αλλά και ανά 100 γρ. προϊόντος. Αυτό συμβαίνει, καθώς η μερίδα που έχει χωρίστει το εκάστοτε προϊόν, δεν αντιστοιχεί, απαραίτητα, και στο μέγεθος της μερίδας που επιθυμούμε να καταναλώσουμε.

2. Θερμιδικό Περιεχόμενο

Ο αριθμός των θερμίδων σε μια ετικέτα υποδεικνύει την ποσότητα ενέργειας που παρέχει μια μερίδα ή 100 γραμμάρια του τροφίμου. Το ενεργειακό περιεχόμενο κάθε προϊόντος εκφράζεται ανά kilocalories (kcal) και kilojoules (kJ) αντίστοιχα. Η κατανόηση των θερμίδων ενός προϊόντος μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη σε όσους επιθυμούν να χάσουν βάρος, καθώς έχουν μία “εικόνα” της συνολικής ενέργειαςπου θα προσλάβουν, καταναλώνοντας το συγκεκριμένο τρόφιμο. Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι οι θερμίδες δεν είναι το παν! Για την ακρίβεια, το θερμιδικό περιεχόμενο δεν έχει απαραίτητα σύνδεση με την θρεπτικότητα ενός προϊόντος! Γι’ αυτό φρόντισε να κάνεις επιλογές που ταιριάζουν με τον στόχο σου, αλλά, παράλληλα απολαμβάνεις, προσφέροντάς σου θρέψη!

3. Λίστα Μακροσυστατικών

Κάθε διατροφική ετικέτα οφείλει να περιέχει μία αναλυτική λίστα με τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει! Ξεκινώντας με τα μακροθρεπτικά συστατικά, στην διατροφική ετικέτα θα εντοπίσεις την ποσότητα πρωτεϊνών, λίπους, αλλά και υδατανθράκων ανά μερίδα ή ανά 100 γραμμάρια τροφίμου. Ταυτόχρονα, στις περισσότερες διατροφικές ετικέτες θα βρεις επιπλέον πληροφορίες σχετικά με το ποσό κορεσμένων λιπών, ή απλών σακχάρων που υπάρχουν στο προϊόν. Με τον τρόπο αυτό, ο καταναλώτης γνωρίζει το σύνολο συστατικών που θα προσλάβει! Το γεγονός αυτό βοηθάει όσους επιθυμούν να γνωρίζουν την ποιότητα του εκάστοτε προϊόντος προς κατανάλωση, ή όσους εφαρμόζουν κάποια συγκεκριμένη διατροφική σύσταση, όπως, για παράδειγμα, περιορισμένη πρόσληψη απλών υδατανθράκων λόγω ινσουλινοαντίστασης.

4. Λίστα Μικροσυστατικών

Εκτός από τα μακροθρεπτικά συστατικά, οι περισσότερες διατροφικές ετικέτες περιέχουν και ορισμένα στοιχεία για βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, στοιχεία απαραίτητα για τη συνολική μας υγεία! Τέτοια στοιχεία μπορεί να είναι οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, η βιταμίνη C, ο ψευδάργυρος, ο σίδηρος ή το νάτριο.

5. Λίστα Συστατικών προϊόντος

Εκτός από τη λίστα διατροφικών στοιχείων, θα βρεις και αναλυτική λίστα με τα συστατικά του προϊόντος. Τα συστατικά αναγράφονται με σειρά μειωμένης περιεκτικότητας, γεγονός που σημαίνει ότι το πρώτο αναγραφόμενο συστατικό είναι και το πιο άφθονο. Μέσω της λίστας συστατικών, θα εντοπίσεις συστατικά που μπορεί να μην επιθυμείς να καταναλώσεις. Τέτοια μπορεί να είναι συντηρητικά ή τεχνητά χρώματα, ή, ακόμα και συστατικά που δεν πρέπει να καταναλώσεις, όπως συμβαίνει στην περίπτωση τροφικών αλλεργιών. Για το λόγο αυτό, κάθε διατροφική ετικέτα οφείλει να αναγράφει τυχόν αλλεργιογόνα που περιέχει – ακόμα και σε ίχνη – όπως οι ξηροί καρποί ή η γλουτένη.

6. %ΠΠΑ ή Ημερήσια Ποσότητα Αναφοράς

Η %ΠΠΑ ή Προσλαμβανόμενη Ποσότητα Αναφοράς είναι ένας οδηγός αναφοράς με βάση μια δίαιτα 2.000 θερμίδων, ο οποίος μπορεί να σε βοηθήσει να αξιολογήσεις το θρεπτικό περιεχόμενο στο πλαίσιο των ημερήσιων αναγκών σου. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τη σύγκριση διαφορετικών προϊόντων. Για παράδειγμα, εάν ένα τρόφιμο παρέχει το 20% της %ΠΠΑ για ένα συγκεκριμένο θρεπτικό συστατικό, τότε αποτελεί σημαντική πηγή πρόσληψης αυτού.

Σε κάθε περίπτωση, οι διατροφικές ετικέτες μας βοηθάνε να κάνουμε πιο συνειδητοποιημένες επιλογές όσον αφορά τα τρόφιμα που επιλέγουμε. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι ο καθένας έχει τις δικές του ανάγκες. Οι διατροφικές ετικέτες είναι εκεί για να μας παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες, τις οποίες, εμείς, θα πρέπει να συνδυάσουμε για να δημιουργήσουμε κατάλληλες επιλογές γευμάτων που θα καλύπτουν τις βασικές μας ενεργειακές και θρεπτικές απαιτήσεις.

Και αφού γνώρισες όλα όσα χρειάζεσαι για την διατροφική ετικέτα, παρακάτω μπορείς να διαβάσεις το παρακάτω άρθρο για να αποθηκεύεις σωστά τα τρόφιμα! Κλίκαρε εδώ: https://thenutress.gr/leftovers-ti-katapsyxoyme-kai-ti-oxi/